Att vara mamma...

Igår såg vi en film som handlade om var att vara en mamma betydde för henne....

För mig betyder det inte att mitt hjärta fylls av kärlek varje gång Han tar min hand, varje gång Han ler mot mig, när Han räcker upp sina små knubbiga händer mot mig eller skrattar åt något jag gör. För mig handlar det om att utmana mig själv, stärka min personlighet och stärka mitt tålamod.

Att vara mamma är inte ett jobb eller en uppgift, det är någonting du är och förblir för resten av ditt liv. Det är en del av din personlighet. Vissa har det och andra inte. Det är ett steg i livet du personligen tar. Ingen annan blir den mamman du är och inte heller blir du mamman någon annan är.

Han testar inte mitt tålamod, för Han vet inte vad tålamod är.

 Han går inte mig på nerverna, för Han vet inte vad nerver är.

 Han testar inte gränserna, för Han vet inte vad gränser är.

Han river inte i allt för att jävlas, för Han vet inte vad att jävlas är.

Det är jag själv som stör mig på saker Han gör som stör min vardag, min ordning och min livsstil. Men det är precis vad jag vill. Hur många gånger kan han riva i gardiner innan jag ledsnar? Hur många gånger orkar jag säga nej? Hur många gånger kan han riva i duken innan jag tröttnar?

Han finns i mitt liv av en anledning, för att jag har valt det, för att jag vill det och för att jag önskar det. Han finns här för att jag valde att utveckla mig men det betyder inte att jag inte kommer bli arg, ledsen eller irriterad över saker Han gör, kommer göra, säga eller tycka men det är bara ännu en utmaning för mig att övervinna.

 Det kommer komma stunder i livet då Han avskyr mig för någonting jag gjort eller någonting jag inte gjort och då är det upp till mig nu att bestämma hur mycket Han ska avsky mig. Och Han kommer att göra det för vi kommer tycka olika om vissa saker men jag har makten att reglera styrkan av det.

Jag ser fram emot att vara mamma och njuter varje sekund av att vara det. Just för att varje liten sak han gör som irriterar mig bygger upp mitt tålamod. Han stärker mig och Han bygger upp mitt mod för att vara just mamma till Honom. Sen gör han miljoner saker som värmer mitt hjärta och det är belöningen man får av att vara mamma. Som att kunna äta godis med gott samvete efter att man har tränat.

Så för att vara mamma för mig innebär glädjande utmaningar. Han är min utmaning och Han är mitt allt här i livet. Han är en del av mig och det är upp till mig att forma denna lilla del till någonting bra, en utmaning!

 // Angelique - Mamma

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0